pl
en
ja

Japońskie superfoods część 2 – kanten

14:26 2 października 2015

Japońskie superfoods część 2 – kanten14:26 2 października 2015

Kanten, na Zachodzie nazywany też agar lub agar-agar, jest substancją żelującą pochodzącą z krasnorostów. Brzmi trochę odpychająco? Dajcie mu szansę, bo kanten ma coś bardzo ciekawego do zaoferowania!

Przede wszystkim stanowi atrakcyjny zamiennik żelatyny – dla tych którzy nie mogą lub nie chcą jej jeść. W przeciwieństwie do niej nie rozpuszcza się w wysokich temperaturach ani nie potrzebuje niskiej temperatury, żeby zastygnąć, więc lodówka do jego przechowywania jest zbędna. Z tego zresztą powodu kanten jest często składnikiem japońskich słodyczy podawanych latem. Dodatkowo ponieważ bez dodatków jest przezroczysty, wygląda jak lód/woda i daje poczucie chłodu (przynajmniej wizualne;).

Ale to nie koniec. Kanten prawie w ogóle nie zawiera kalorii! Na 100g ma ich niecałe 30. Co lepsze, żeby przygotować z niego 300g galaretki potrzebujemy tylko 2g kantenu, co daje nam właściwie 0 kalorii! Na moim 30g opakowaniu kantenu w proszku jest napisane, że 2 g kantenu zawiera: 0 kalorii, 0 białka, 0 tłuszczu, 0 cukru, 1,6g błonnika i 1-10g sodu. 1,6g błonnika na 2 g kantenu!

Dokładnie – kanten to właściwie niemal wyłącznie błonnik – dlatego stanowi idealny produkt dla osób dbających o sylwetkę lub chcących „zdetoksyfikować” swoje jelita. Galaretka kantenowa zamiast przekąski wymiecie wszystkie zbędne produkty przemiany materii.

Ponieważ nie ma smaku, ani zapachu, swobodnie i bez ryzyka możemy go dodawać do wszelkiego rodzaju puddingów, deserów, generalnie tam, gdzie normalnie użylibyśmy żelatyny.  W Japonii używa się go do yokanu – galaretki będącej połączeniem słodkiej pasty fasolowej z fasolki azuki (opisanej w poprzednim poście) i kantenu właśnie.

Przepis na „zwykłą” galaretkę z kantenu jest banalnie prosty: dowolny płyn (mleko, sok owocowy) gotujemy i na 300 ml dodajemy 2 g kantenu. Po zagotowaniu i wrzuceniu kantenu mieszać energicznie, po 5 min wyłączyć ogień i zostawić. Zastygnie w 10 min albo szybciej. Kalorii będzie tyle, ile dorzucimy cukru, jeśli w ogóle chcemy go dorzucać.

Na koniec – kanten można kupić w Polsce w formie sproszkowanej w sklepach ze zdrową żywnością – w Warszawie widziałam go w sklepach sieci Organic.

Ponieważ kanten jest przezroczysty, sprawia wrażenie wody, fantastycznie wygląda, gdy coś się w nim „zatopi”. Klikając tutaj, tutaj i tutaj możecie obejrzeć jedne z wielu kantenowych cudów.

 

Poniżej przepis na taki właśnie kanten, na końcu jest przykład podania go w deserze anmitsu, czyli z lodami i owocami + pasta azuki.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Popularne posty

  • 25 powodów, dla których warto odwiedzić Japonię

    25 powodów, dla których warto odwiedzić Japonię

    Zakładam, że większości osób, które zaglądają na tego bloga, nie trzeba przekonywać do podróży do Japonii. Ale niekoniecznie może być tak z Waszymi potencjalnymi towarzyszami podróży (albo sponsorami-rodzicami :), których koszty prawdopodobnie przerażą.   Moja ostatnia podróż do Japonii (zdjecia …Czytaj więcej
  • Gdzie warto spędzić zimę w Japonii

    Gdzie warto spędzić zimę w Japonii

    Mamy już środek stycznia! Chociaż dla studentów to czas zbrojeń przed sesją, a dla osób pracujących ten okres może nie wyróżniać się niczym szczególnym (no chyba, że właśnie wzięliście sobie urlop ;)), to w szkołach właśnie rozpoczynają się ferie zimowe! …Czytaj więcej

Newsletter