pl
en
ja

Japońskie superfoods część 3 – sezam

14:28 6 października 2015

Japońskie superfoods część 3 – sezam14:28 6 października 2015

Share on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+

Czarny sezam – czy występuje w Waszej diecie choćby w minimalnej ilości? Jeśli nie, możecie chcieć to zmienić – już 2 duże łyżki czarnego sezamu potrafią przyczynić się do wzmocnienia naszego systemu immunologicznego!

Zacznijmy od tego, że piszę dzisiaj o czarnym sezamie, bo taki jest najczęściej spotykany w Japonii, natomiast w Polsce częściej można spotkać odmianę białą, zarówno w formie ziarenek, jak i pasty sezamowej tahini. Różnice niewielkie, podobno czarny jest bardziej aromatyczny (ja nie zauważyłam szczególnej różnicy).

Na pewno niewielu osobom ten akurat składnik diety kojarzy sią z Japonią – trudno się dziwić, gdyż rzadko występuje w roli głównej. Natomiast Ci z Was, którzy już byli w Kraju Kwitnącej Wiśni, być może zwrócili uwagę, że oprócz częstego występowania jako posypka (do ryżu, warzyw lub w formie soli sezamowej gomashio), zdarza mu się grać pierwsze skrzypce zwłaszcza w deserach – lodach sezamowych lub puddingu. Mniam!

Ale przejdźmy do konkretów. Poniżej tabela z bogactwami zawartymi w 36 gramach sezamu:

Miedź  163% Żelazo 29%
Mangan 45% Cynk 25%
Wapń 35% Molibden 24%
Magnez 32% Selen 23%
Fosfor 32% Błonnik 17%

*% dziennego spożycia

 

Sezam jest kopalnią miedzi (pun not intended;), który to pierwiastek śladowy pełni wiele ważnych funkcji w naszym organiźmie:

  • bierze udział w syntezie hemoglobiny i razem z żelazem uczestniczy w transportowaniu tlenu do każdej komórki organizmu
  • zwiększa odporność  i chroni przed wolnymi rodnikami
  • hamuje wzrost bakterii i niszczy je
  • uczestniczy w syntezie ponad 15 białek, w tym kolagenu i elastyny, które opóźniają starzenie się skóry
  • wpływa na przesyłanie impulsów nerwowych i poziom neuroprzekaźników

 

I pomyśleć, że 36g sezamu załatwi nam to wszystko!

 

Dodatkowo nasiona czarnego sezamu korzystnie wpływają na pracę jelit, szczególnie pomagają na zaparcia i regularne wypróżnianie się, a także wspomagają pracę nerek oraz wątroby. Ponadto są bogatym źródłem fitosteroli, które są związkiem podobnym do cholesterolu, ale zmniejszają jego poziom we krwi człowieka. Zawiera także substancje takie jak sesamol i sesamolina, które są najlepszymi znanymi naturalnymi przeciwutleniaczami.

Japończycy mogą kupić w sklepie gotową pastę z czarnego sezamu, ale w każdym japońskim domu jest też mały moździerz do rozcierania uprażonego sezamu na taką właśnie pastę – mało roboty, a jaki zapach!

Oprócz spożywania sezamu polecam też sezamową maseczkę do twarzy (ja mieszam do z jogurtem i miodem). O niej i o właściwościach upiększających czarnego sezamu przeczytacie na blogu Azjatyckiego Cukru:

 

Maseczka: http://azjatyckicukier.blogspot.sg/2013/09/14-maseczka-z-czarnego-sezamu-wygadza-i.html

 

Czarny sezam dla urody: http://azjatyckicukier.blogspot.sg/2013/09/15-czarny-sezam-dla-pieknych-wosow-i.html

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Popularne posty

  • „Zagotować wodę, zaparzyć herbatę, i pić”, czyli o ceremonii herbaty

    „Zagotować wodę, zaparzyć herbatę, i pić”, czyli o ceremonii herbaty

    Jeśli ktoś śledzi nasz świeżo utworzony profil na Instagramie, zauważył pewnie, że zdjęcia, które tam są, w sumie niewiele mają wspólnego z naszą szkołą. Od razu dodam, że tak jest przede wszystkim dlatego, iż rok szkolny jeszcze się nie zaczął, …Czytaj więcej
  • Tanabata

    Tanabata

      7 lipca Japonia obchodzi święto Tanabata, które, jak wiele innych rzeczy, które przywykliśmy uznawać za rdzennie japońskie, pochodzi z Chin, i tamże jest również obchodzone. Legenda (japońska, bo chińska brzmi trochę inaczej) mówi, że niebiański cesarz postanowił wydać swoją …Czytaj więcej

Newsletter